2019, Milchstrassenverkehrsordnung (Space is the place)
Milchstrassenverkehrsordnung (Space is the place)
Project at the Künstlerhaus Bethanien, Berlin
Igor Sacharow-Ross: Homo duplex, 2003-2006
acrylic, synthetic material, tempera on graphite and synthetic felt
three parts each: Ø 122 x 6 cm
Courtesy: The DFG. (The DFG is the self-governing organisation for science and research in Germany)
EXHIBITION MILCHSTRASSENVERKEHRSORDNUNG (Space is the place)
The aerospace industry outstrips itself with ever new record breaking news, the next step in the evolution of the space age has been made. Specialists agree: the future of humanity is in space.
The exhibition relates critically to the so called „New-Space-Era“ and presents works of 22 german and international artists like paintings, photography, drawings, objects, videos, record covers and sounds.
Artists:
Guy Allott (GB) / Andreas Ammer, Andreas Gerth, Martin Gretschmann (D) / Song Ming Ang (SGP) / Lucas Foletto Celinski (BR) / Gregor Hil- debrandt (D) / Via Lewandowsky (D) / Bjørn Melhus (D) / Nik Nowak (D) / Johan Österholm (S) / Thomas Ravens (D) / Nik Raicevic alias Nik Pascal (USA) / Gerd Rohling (D) / Igor Sacharow-Ross (RU/D) / Bettina Scholz (D) / Annette Schröter (D) / Sebastian Szary (D) / Jared Theis (USA) / Saverio Tonoli (I) / Brigitte Waldach (D) / Aribert von Ostrowski (D)
Homo duplex between cognition and intuition
The work of Igor Sacharow-Ross has developed through examinations of a variety of intellectual and spiritual currents. At first glance one might seem to be confronted with distinct structures representative for the natural science. However, this confrontation bears no cognitive certainty. In contrast, it concretely illustrates the fact, that no certainty can be gained in the attempt to penetrate the secrets of nature; no matter how strong the evidence may seem.
It is due to this, that the collection of works is extremely instructive considering excessive and therefore illegitimate expectations with regard to science resp. technology. Concerning macrocosmic structures, the instruments to master nature may be getting more and more powerful; the same applies to microcosmic structures. Still, to answer questions of our own essential life and existence it is worth to take an extensive look into the dark of the graphite structures standing like a threefold writing on the wall – and what do we read, what inscription does reveal itself? Does it say something about the straight, but eventually diverted, trajectory, the enormous extension between procreation and dissolution to star dust?
Addressing the human place in the cosmos ranges from the myth of extending the human life span to genetic data bases as well as to intuitions that reach beyond the coordinate system of the sciences. Contemplators may somewhat sense this, the somewhat quiet route of the comet through the eons: Is it a piece of cell material, is it the abyss of knowledge inside of us or countless laws that we still need to appropriate in more or less intuitive ways?
Homo duplex zwischen Kognition and Intuition
Die Arbeit von Igor Sacharow-Ross ist durch die Auseinandersetzung mit unterschiedlichen geistigen Strömungen entstanden. Mögen Betrachter auf den ersten Blick konfrontiert sein mit klaren Strukturen, für die die Naturwissenschaften einstehen, – die Konfrontation gewährt keine kognitive Sicherheit. Vielmehr demonstriert sie auf anschauliche Weise den Umstand, dass beim Eindringen in die Geheimnisse der Natur keine Gewissheit zu erringen ist; mag das Verlangen nach Evidenz noch so groß sein.
Insofern ist der Werkkomplex überaus lehrreich, was überzogene und darum auch falsche Erwartungen an Wissenschaft resp. Technologie betrifft. Zwar mögen die Instrumente zur Naturbeherrschung immer mächtiger werden, wenn es um die Erfassung des Makrokosmos zu tun ist; selbiges gilt für die Erfassung des Mikrokosmischen. Um die Frage nach unserer ureigenen Existenz zu beantworten, lohnt vielleicht ein langer Blick in das Dunkel der Graphitstrukturen, die wie ein dreifaches Menetekel an der Wand stehen – und was lesen wir darin, welche Inschrift gibt sich zu erkennen? Steht dort etwas über die gerade und dann doch von Gravitätszentren abgelenkte Bahn, die ungeheure Erstreckung zwischen Zeugung und Auflösung im Sternenstaub?
Welche Stellung der Mensch im Kosmos einnimmt, reicht vom Mythos der Lebensverlängerung, über das in Gen-Datenbanken gespeicherte Wissen bis zu Intuitionen, die über das Koordinatensystem der Wissenschaften hinausreichen. Davon spüren Betrachter vielleicht etwas, vom stillen Kometenpfad durch den Äon: Ist es etwas Zellmaterial, ist es der Abgrund der Erkenntnis in unserem Inneren oder sind es vielleicht unabsehbar viele Gesetze, die wir uns erst noch aneignen müssen auf mehr oder minder intuitiven Wegen?
Christian Bauer aus Ausst.kat. Milchstraßenverkehrsordnung (space is the place), Berlin (Künstlerhaus Bethanien), Bonn 2019, S. 102
Exhibitions / Ausstellungen:
Milchstrassenverkehrsordnung (Space is the place),
Künstlerhaus Bethanien, 01.08.2019 – 15.09.2019
Publications / Publikationen:
Milchstraßenverkehrsordnung (space is the place), Berlin (Künstlerhaus Bethanien), Bonn 2019